e-Commerce & e-Business, wat kan ik er mee?

14 oktober 2016 Ondernemen

Een term die je vast al vaker bent tegengekomen in het leven als ondernemer: e-Commerce. Sinds de opkomst van het internet is dit een razend populaire manier van zaken doen en om geld te verdienen. In deze blog legt Fanatiek Media meer uit over het begrip electronic commerce en het gerelateerde electronic business. Het is namelijk meer dan alleen een webshop starten. 

E-commerce bevat simpel gezegd het kopen en verkopen van informatie, producten of services via networks zoals meest gebruikt het World Wide Web. Deze transacties zijn in de meeste gevallen business-to-business (B2B) of business-to-consumer (B2C). Het begrip e-Business is erg gerelateerd aan e-Commerce. Echter gaat het dan niet alleen om kopen en verkopen, maar ook om service naar klanten en om samenwerking met andere bedrijven. De interactie vindt plaats via applicaties en op bedrijfsproces niveau.

Gebruik van e-Commerce

Door de realisatie van een webshop, bijvoorbeeld via Magento of WooCommerce, realiseer je een applicatie c.q. platform voor het verkopen van je goederen, diensten of kennis. Dit is de meest gebruikte vorm van e-Commerce. Je kunt echter ook inzetten op de ontwikkeling van een applicatie voor je leveranciers. Via zo’n systeem kunnen ze het aanbod matchen met jouw wensen. Of misschien is een e-market wel een interessante optie voor je? Je brengt dan verschillende kopers & verkopers bij elkaar die geautomatiseerd met elkaar kunnen handelen in goederen of services.

Gebruik van e-Business

Wanneer je als bedrijf op zoek bent naar meer integratie met je klanten, leveranciers of andere belangrijke partners is e-Business de oplossing. Je gaat in dat geval namelijk bedrijfsprocessen koppelen aan elkaar. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat je bent kan voldoen aan de wensen van de klant.

Door gebruik te maken van e-business kun je bijvoorbeeld de volgende zaken realiseren:

  • Samenwerken aan producten of diensten;
  • Gezamenlijke plannen, voorspellen en reageren;
  • Beter inkoop en order management;
  • Bedrijfsactiviteiten en logistiek werken beter samen;

Voor het inzetten van e-business is het belangrijk aan een aantal eisen te voldoen. Allereerst moet duidelijk zijn wat je wilt bereiken. Daarnaast moest de organisatie flexibel zijn omdat het effect heeft op de gehele manier van werken binnen het bedrijf. Er moet dus een grote focus zijn bedrijfsprocessen. Verder betekent het ook veranderingen in de benadering m.b.t. veiligheid. De samenwerking zorgt voor het ontstaan van nieuwe mogelijke zaken die fout kunnen gaan.

Waarom via het internet?

E-Commerce of e-business moet worden gerealiseerd via een netwerk. In de meeste gevallen is het internet de juiste oplossing, omdat het een aantal grote voordelen heeft ten opzichte van een eigen netwerk:

  • Publiek toegankelijk: heel veel mensen hebben toegang tot het internet;
  • Locatie ongebonden: geografisch maakt het niet uit waar iemand zit;
  • Connectiviteit: makkelijk om partijen te koppelen;
  • Grote markt: je kan een grote groep mensen / bedrijven bereiken;

De kansen en bedreigingen

Met name e-Business en ook e-Commerce kunnen velen voordelen voor jouw bedrijf opleveren ten opzichte van methodes zonder het gebruik van internet, denk aan:

  • Hogere productiviteit & efficiëntie: je weet beter wat nodig is.
  • Lagere kosten in productie & realisatie van producten of diensten.
  • Betere positie in de markt;
  • Betere communicatie en delen van kennis met leveranciers en klanten;

Natuurlijk zijn er ook gevaren, denk bijvoorbeeld aan:

  • Strategie: je moet goed weten hoe je het gaat aanpakken;
  • Kosten: het inzetten van e-Business is niet gratis;
  • Opbrengsten: wat krijg je er voor terug is niet altijd precies duidelijk;
  • Wettelijke regels en veiligheid kunnen het ingewikkeld maken;
  • Technologieën samen laten werken kan moeilijk zijn;

De tip

Deze blog heeft geprobeerd je een betere inkijk te geven in de mogelijkheden die het internet, met e-Business & e-Commerce, je te bieden heeft als ondernemer. En dat het meer is dan web winkels. Het kan je vele voordelen en nieuwe kansen opleveren, maar realiseer je ook dat je niet zomaar even het “erbij” doet. Over dit onderwerp met Fanatiek Media discussiëren? Neem contact op.