Must have: goede website structuur

15 april 2016 Website ontwikkeling
Website structuur

Een probleem van veel websites is het ontbreken van een duidelijke structuur. Wanneer een eigenaar en website bouwer niet kan vertellen hoe de website in elkaar zit dan zal een website bezoeker de site ook nooit begrijpen. Dit gaat natuurlijk niet om het technische verhaal, maar om waar wat te vinden is.

Website structuur in kaart brengen

Websites beginnen vaak klein, later volgen dan verdere uitbreidingen. Zorg daarom al vanaf het begin voor een duidelijke website structuur, dit voorkomt op lange termijn problemen. Een goede manier om dit te doen is eigenlijk ook heel simpel: de boomstructuur. De basis is de homepagina waarna je verschillende niveaus gaat aanbrengen. Dit kan er dan als voorbeeld zo uit komen te zien:

  • Home
    • Pagina A
    • Producten
      • Product A
      • Product B
      • Product C
    • Pagina B
    • Projecten
      • Projectcategorie A
        • Project A
        • Project B
      • Projectcategorie B
        • Project D
    • Blog
      • Blog categorie A
        • Blog berichten
      • Blog categorie B
        • Blog berichten
    • Contact

Bij een uitgebreide boomstructuur is het slim om een persoon van buitenaf de hiërarchie te laten controleren. Hij of zij kan dan onduidelijkheden aankaarten.

Pagina structuur in WordPress

WordPress heeft allerlei handige methodes om een goede website structuur te maken en ook te tonen. Fanatiek Media heeft twee manieren op een rij gezet:

1. Hoofd pagina’s benoemen

Wordpress hoofdpagina

Wanneer je een pagina toevoegt aan WordPress kun je ook enkele pagina attributen instellen. Eén optie daarvan is de optie “hoofd”. Met deze functie heb je de mogelijkheid om aan te geven dat een bepaalde pagina onder een andere pagina valt. Zo zorg je voor een duidelijke hiërarchie.

2. Custom Post Types

Wordpress custom post types

WordPress heeft standaard twee typen berichten ingeschakeld: berichten (blog of nieuws) en pagina’s. De mogelijkheid bestaat om andere type berichten aan te maken, zogenaamde “custom post types”. Welke post type je moet maken verschilt per website, maar je kan denken aan: projecten, portfolio’s, producten, referenties, informatiepagina’s en nog veel meer.

Zo’n Custom Post Type kun je aanmaken door het toevoegen van een code in je thema of door gebruik te maken van een plugin. In het beheer van WordPress krijg je dan een extra menu item. Dit zorgt voor onderscheid en overzicht in het beheer van je WordPress website.

Breadcrumbs tonen

Om de vorige twee punten duidelijk te maken op je website kun je gebruik maken van breadcrumbs oftewel broodkruimels. Deze mogelijkheid heb je vast wel eens ergens op een site zien staan. Via deze optie geef je bezoekers (en Google) precies aan waar ze op de website zijn. Als voorbeeld:

“Home > Projecten > Particulier > Project A” of
“Home > Producten > Product X > Product X1”

In WordPress hebben sommige thema’s deze functie automatisch ingebouwd, maar anders kun je deze verkrijgen door gebruik te maken van de populaire WordPress plug-in “Yoast SEO”. Je hoeft dan alleen nog de juiste code toe te voegen aan je thema.

De weg kwijt met je website structuur?

Kom je er niet meer aan uit en heb je hulp nodig met je website structuur? Twijfel dan niet en stuur vrijblijvend een bericht naar Fanatiek Media.